Dramatisk luftkamp over Ringsted for 75 år siden - Flammen og Citronen hjalp flere af flyverne til Sverige

Lige fra begyndelsen af besættelsen var der stor aktivitet i dansk luftrum. Fremme i 1944 havde engelske og amerikanske fly overfløjet Danmark tusindvis af gange på bl.a. bombetogter rettet mod Tyskland eller flyvninger med våbennedkastninger i Danmark eller Polen.

Også om natten mellem 16. og 17. august 1944 kunne man kunne høre en dyb flybrummen i natten. Luftalarmerne lød i mange danske byer. Først var bombeflyene på vej over Danmark mod deres mål og få timer senere kom de tilbage samme vej.


En canadisk besætning fra 405 Squadron Pathfinders med Bud Walter som pilot på Lancaster PA988 lettede 16. august 1944 kl. 21.00 fra basen i Gransden Lodge lidt udenfor Cambridge i England og var en del af et angreb med 461 bombefly, der havde til opgave at bombe havneområdet i Stettin. Det forventede bombetidspunkt for LAN PA988 var kl. 00.52 og hjemkomst til basen skulle være kl. 04.30. Flyet returnerede dog aldrig, da det blev skudt ned af et tysk natjagerfly på tilbageturen.

RAF Bomber Command historical facts:

[461 Lancasters dispatched to attack the port and industrial areas. The Command claimed an accurate attack which is borne out by the German report - 1,508 houses and 29 industrial premises destroyed and 1,000 houses and 26 industrial premises badly damaged. 5 ships were sunk in the harbour and a further 8 were seriously damaged. 1,150 people were killed and 1,654 were injured. 5 Lancasters failed to return, including one which crashed in Sweden. (26 killed, 6 PoW, 4 evaded and 6 interned).]

I Stettin by og havn skete der store skader som følge af det store bombetogt. Samlet set blev der nedkastet omkring 100.000 flammestrålebomber og 1.300 sprængbomber den nat.

Flammestrålebomberne blev kastet i bundter, og satte alt i brand med flydende fosfor og stor varmeudvikling. Blandt andet havnefaciliteterne i Stettin, industrianlæg og værftet Stettiner Oderwerke, der byggede ubåde og minestryger blev ramt.

Omkring 40 minutter efter at flyet efter bombningen forlod Stettin passerede Lancaster PA988 igen over Sjælland. Radiotelegrafisten Ralph Rafter meddelte, at han måtte gå bagud i flyet til toilettet samt ville kontrollere, at flyets særlige fotolys ikke havde sat sig fast i udløseren.

Uden varsel blev flyet angrebet nede fra af et tysk natjagerfly over Ringsted. 

- Jeg tvang flyet ned til højre, så hårdt jeg kunne, for at komme ud af projektilernes baner, der omgav os. Jeg fløj altid flyet manuelt over fjendtligt territorium, fortæller pilot Bud Walter.

Drejningen til højre medførte, at tyske granater og kugler, som indtil nu havde været koncentreret om selve flykroppen, nu ramte den inderste motor på den venstre vinge, samt selve vingen og en motor begyndte at brænde.

Natjageren angreb nedefra. De første skud passerede vandret men hurtigt ændredes retning til næsten horisontal. Branden bredte sig hurtigt til vingen og til sidst også til den yderste motor på venstre vinge.

Pilot Bud Walter besluttede sig derfor at give ordre til at springe ud med faldskærm over radioen. Pilot til besætning: ”Vi er ramt. Inderste motor på venstre vinge brænder”

Pilot til navigatøren: ”Hvor er vi?”Navigator til pilot: ”Midt over en lille ø”.
Pilot til besætning. ”Så er det nu. Alle spring ud! Spring ud!”.

Bombeflyet eksploderede kort tid efter i 2.400 meters højde og igen i 600 meters højde og sidste gang, da flyet ramte jorden. Delene blev spredt over mange kvadratkilometer ved landsbyen Allindemagle.








Seks flyvere fik reddet sig ud af det brændende bombefly efter at være ramt af Luftwaffes natjagerfly. Et besætningsmedlem blev dræbt i luftkampen og blev slynget ud af flyet.

Pilot Bud Walter landede med sin faldskærm på en stubmark tæt ved Nordgaarden i Allindemagle. Walter var den sidste der sprang ud med faldskærm fra flyet.

Under springet spejdede Walter efter Nordstjernen for at pejle en generel retning mod Sverige. Han tænkte på, hvordan han skulle komme dertil.

Fire flyvere fra Lancaster PA988 havde heldet til at nå i sikkerhed i Sverige.

To flyvere havde ikke det samme held og en hård skæbne ramte dem som krigsfanger i Tyskland. Det tog James Leo Umscheid fra Lancaster PA988 knap 60 år før han mentalt var klar til at fortælle om sine oplevelser fra de tyske krigsfangelejre. Tiden havde været meget barsk med forhør og psykisk tortur i Dulag Luft i Frankfurt, en march over 3 uger på næsten 450 km. i streng frost frem til krigsfangelejren Stalag 3A nær Luckenwalde med omkring 20.000 fanger, der var spærret inde i lejren under uværdige forhold.

Philip A. Musgrave.
Foto: Jan Christensen (C) 
Mid upper gunner Philip A. Musgrave på LAN PA988, var blevet dræbt af fem kugler i luftkampen med det tyske natjagerfly. Han var ramt i både panden og kroppen og tyskerne transporterede ham til Svinø Kirke, hvor mange nedskudte flyvere blev begravet.

Foreningen ”Folk og Forsvar” står hvert år for et 4. maj arrangement ved Svinø Kirke på Sydsjælland, der har deltagelse fra det danske flyvevåben og fra flere af de allierede landes ambassader. Commonwealth-gravene bliver her pyntet med lys og blomster.

Der begyndes hvert år med en gudstjeneste i den lille kirke, hvis 100 siddepladser er udnyttet til bristepunktet.


Svinø Kirke 4. maj 2019. Foto: Jan Christensen (C)

For den danske modstandsbevægelse blev det under besættelsen en æressag at hjælpe allierede flyvere, der pludselig befandt sig i Danmark efter en nødlanding med deres fly eller havnet på dansk grund efter at være sprunget ud med faldskærm. Men det var yderst farligt og risikabelt at hjælpe tyskernes fjender i sikkerhed i Sverige.

Efter få dages flugt i slutningen af august 1944 dukkede to af de canadiske flyvere uafhængigt af hinanden op i Helsingør-området efter en tur til fods fra Ringsted til Nordsjælland på mere end 100 kilometer. Lokale kræfter og modstandsfolk i Nordsjælland fik hjulpet dem til København, hvor den illegale organisation “Speditøren” sejlede flygtningene til Sverige.

O.B. Bertelsen fra Holger Danske, Flammen og Citronen, Radioelegrafisten Tage Fischer Holst fra Special Operations Executive (S.O.E.) og modstandskvinden Lis Bomhoff og hendes familie hjalp som nøglepersoner med transportere og huse flyverne i en længere periode inden de blev sendt til Sverige.

Kort tid efter en del af besætningens succesfulde flugt fra det tyskbesatte Danmark, lykkedes det tyskerne at opspore flere af de danske modstandsfolk, der hjalp flyverne til Sverige. Flere af de canadiske flyveres hjælpere havnede derefter i koncentrationslejre, mens andre fik deres hjem sprængt i luften.

Flammen og Citronens opgave med at hjælpe flyverne til Sverige blev deres sidste indsats i modstandskampen mod tyskerne.

Facts om luftkrigen over Danmark og Bomber Command:

[Cirka 1600 besætningsmedlemmer fra de nedskudte fly blev dræbt ved nedstyrtningerne i Danmark. Størstedelen af de omkring 400 overlevende blev taget af tyskerne og sendt i krigsfangelejre i Tyskland.

Det lykkedes 93 flyvere enten selv eller med hjælp fra den danske modstandsbevægelse og lokale hjælpere at komme i sikkerhed i Sverige. Mindst 45 af flyvere blev også sejlet direkte til England fra Danmark eller dansk farvand. Omkring 1200 blev dræbt ved nedstyrtningerne.

55.575 Bomber Command besætningsmedlemmer ud af de 125.000, der fra mange forskellige lande havde meldt sig til tjeneste mistede livet under 2. verdenskrig.]

Som 8-årig oplevede Poul Christensen Lancaster flystyrtet
ved Allindemagle natten mellem d. 16. og 17. august 1944.
Her fotograferet på nedstyrtningstedet med en del fra flyet han fandt dengang.

Hør historien om Flammen og Citronens flyvere, og deres møde med den danske modstandsbevægelse i foredraget "Flammen & Citronens flyvere". Her fortæller Jan Christensen & Poul Christensen hele den dramatiske historie fra 1944. Det er muligt at booke eget foredrag ved at kontakte Jan Christensen, på e-mail: jan_christensen@outlook.dk