Engelsk agterskytte flygtede til Sverige sammen med Ebbe Rode, Mogens Wieth og Bodil Kjer


Det lykkedes kun 93 allierede flyvere efter nødlanding eller nedskydning af deres fly i Danmark under besættelsen at nå i sikkerhed i Sverige. Langt de fleste flyvere fra 463 fly blev dræbt ved nedstyrtningerne og mange af de overlevende havnede i tyske krigsfangelejre.

Man skulle helt frem til 1943 før det lykkedes den første allierede flyver at nå i sikkerhed i Sverige, men fra oktober samme år blev der etableret faste illegale ruter over Øresund. Flere og flere almindelige danskere var nu også villige til  at sætte sig op mod tyskerne.

Agterskytten James Petre fra England var en af de 93 såkaldte "evaders", der nåede tilbage til England uden at være blevet taget til fange.

Petres Halifax MZ793 bombefly fra 10. Squadron under Bomber Command var sent om aftenen 14. februar 1945 blevet skudt i brand ved Sdr. Asmindrup nær Holbæk. Flyet var på vej retur efter at have lagt miner ud nær Stettin.

Petre og 4 andre af hans besætningsmedlemmer tilknyttet Bomber Command og nåede at springe ud med faldskærm. Piloten og navigatøren blev dræbt. James Petre landede kl. ca. 20.45 et godt stykke fra det nedstyrtede fly og han begav sig mod nord.

Han gik hele natten og nåede kl. 7 næste morgen til en landsby syd for Roskilde. Her kom han i kontakt med en ældre landmand, der hjalp med mad og civilt tøj. Efter en overnatning blev Petre hjulpet til København af modstandsbevægelsen.

Her blev han skjult på en række forskellige dækadresser indtil han den 25. februar 1945 blev transporteret til Tuborg Havn af modstandsmanden "Max" sammen med tre kendte danskere, der også skulle til Sverige. Det var den illegale rute "Speditøren", der stod for transporten til Sverige.

Det lykkedes Petre og to andre besætningsmedlemmer at nå til Sverige i sikkerhed, mens to øvrige besætningsmedlemmer blev taget i Danmark og havnede som krigsfanger i Tyskland.

James Petre (th) og havnefoged Johannesen, der fra Tuborg Havn hjalp ham, Mogens Wieth, Ebbe Rode
og Bodil Kjer til Sverige. Billedet er taget ved Petres genbesøg i 1962.

I Tuborg Havn mødte de havnefoged Johannesen, der sørgede for at skjule dem frem til 1. marts, hvor de kl. 5 om morgenen blev overflyttet til en fiskebåd. Det var stenfiskeren "Dagmar" med Gunnar Fisker Hansen ved roret. Båden afgik kl. 7 og efter få timers sejlads var gruppen så i sikkerhed i Sverige.

Stenfiskerkutteren "Dagmar".

Skipper Gunnar Sikker Hansen.

Efter at have været i kontakt med den britiske ambassade i Stockholm blev Petre fløjet tilbage til England, hvor han genoptog arbejdet i 10. Squadron.

Petre erfarede at de tre kendte danskere med på turen til Sverige var skuespillerne Ebbe Rode, Mogens Wieth og Bodil Kjer. I Sverige meldte Ebbe Rode sig til den danske brigade, mens Mogens Wieth blev tilknyttet Special Operations Executive i England (S.O.E.).

James Petre (tv) på sit 5. genbesøg i Danmark i 2015. Til højre artikelens forfatter Jan Christensen,
Foto: Jan Christensen (C)

James Petre (nr, 3 fra venstre) fortalte om sin flugt gennem Danmark til Sverige ved et arrangement i 2015 i Holbæk. Foto: Jan Christensen 

James Petre og Peter F. Andrews, (der blev taget og blev krigsfange i Tyskland) fortæller i nedenstående video historien om nedskydningen af deres fly i 1945. Video: Museum Vestsjælland.


Holbæk Museum har iøvrigt en permanent en interessant udstilling om nedskydningen af Halifax MZ793 og  dets besætningsmedlemmer.

Den ene af Petres medpassagerer på turen til Sverige i 1945 - Mogens Wieth - blev efterfølgende sendt til England, for at blive uddannet som sabotageinstruktør af S.O.E. Wieth nåede dog som følge af den tyske overgivelse ikke at komme i aktion i Danmark.

Mogens Wieth gennemførte flere S.O.E. kurser på Special Training School no. 45 (Hatherop Castle beliggende vest for Oxford ) og også et faldskærmskursus på Special Traning School no. 51 (Ringway) i Manchester.


Uddrag fra Mogens Wieths S.O.E. papirer.  Kilde Special Operations Executive, UK

Mogens Wieth returnerede til Danmark 9. maj 1945 sammen med en officiel dansk delegation.

Efter befrielsen blev der i juli 1945 arrangeret en kæmpe begivenhed i Dyrehaven nord for København, hvor S.O.E. demonstrerede sit arbejde. Også Head of S.O.E Denmark, Ralph Hollingworth deltog.  Omkring 100.000 danskere overværede arrangementet, der også blev dækket massivt af både aviser og ugeblade.

Engelsk Halifax bombemaskine overflyver Eremitageslottet nord for København ved en opvisning efter befrielsen, hvor nedkastning af containere og faldskærmsfolk blev demonstreret. Kilde Nationalmuseet.

Mogens Wieth på forsiden af Billed Bladet i juli 1945.

Mogens Wieth (forrest til højre) sammen med en række andre danske faldskærmsfolk ved opvisningen på Eremitagesletten juni 1945. I bagerste række til højre ses Ole Geisler. Foto: Nationalmuseet.


James Petre fra Halifax MZ 793, der blev sejlet til Sverige sammen med Mogens Wieth, døde i England 27. marts 2019 som 98-årig. Læs artikel her.

I 2015 oplevede Petre (i midten) at møde både den danske statsminister og dronningen i Ryvangen, hvilket han satte meget stor pris på.

 James Petre (i midten) og daværende statsminister Helle Thorning Schmidt mødtes i Ryvangen i 2015.
Foto: Jan Christensen (C)




----ooo----


Jan Christensen (Copyright). E-mail: jan_christensen@outlook.dk